Autorski program ćwiczeń dla przyszłych mam, które chcą się aktywnie przygotować do porodu.

 

Aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego , przez co aktywne ciężarne mają lepszą tolerancję na wysiłek w ciąży i podczas samego porodu. U ćwiczących ciężarnych stwierdza się wzrost przemiany materii, przez to niższy przyrost masy ciała, i co za tym idzie, rzadsze występowanie otyłości. Ćwiczenia fizyczne wywierają również pozytywny wpływ na sferę psychiczną ciężarnej (między innymi, zminiejszają lęk przed porodem).

W trakcie ćwiczeń fizycznych zwiększa się przepływ krwi przez macicę i łożysko, co jest czynnikiem wpływającym pozytywnie na rozwój płodu i przebieg ciąży. Noworodki, których matki ćwiczyły w okresie ciąży osiągają wyższą punktację wg skali Apgar.

 

PILATES PRENATALNY

Oddychanie jest kluczowe podczas porodu, dlatego Pilates doskonale przygotowuje kobietę do narodzin dziecka. Koncentracja na regularnym oddechu umożliwia wymianę informacji pomiędzy ciałem a umysłem, pozwala wyciszyć myśli, zrelaksować się, a to z kolei pomaga w rozluźnieniu fizycznym. W Pilates oddech nadaje rytm każdemu ćwiczeniu.

W ciąży trening stabilizacji głębokiej oraz kontroli motorycznej jest formą profilaktyki bólu pleców, a trening mięśni dna miednicy przygotowuje do porodu, jest to również forma profilaktyki nietrzymania moczu.

Trening można przeprowadzać 3-5 razy w tygodniu pod okiem specjalnie w tym kierunku przeszkolonego specjalisty, dobrany adekwatnie do okresu trwania ciąży, jak również stanu zdrowia ciężarnej (metodyka prowadzenia zajęć jest zróżnicowana w zależności od trymestru).

Proponowany zestaw ćwiczeń jest bezpieczny, gdyż został dostosowany do każdego trymestru ciąży:

I trymestr:

- należy unikać wysiłku fizycznego w terminie przypadającej miesiączki

- trening ukierunkowany na zwiększenie świadomości ciała

- relaksacja / rozluźnienie

- ćwiczenia poprawiające postawę, ćwiczenia mięśni dna miednicy

II trymestr:

- zmiana pozycji wyjściowych do ćwiczeń oraz ich modyfikacja ze względu na zmianę statyki ciała (przesunięcie środka ciężkości), powiększenie lordozy w odcinku lędźwiowym i kifozy w odcinku piersiowym, rozluźnienie więzadeł pod wpływem hormonów, wzrost objętości oddechowej o 40%

III trymestr:

- akcent na ćwiczenia rozciągające mięśnie dna miednicy, otwarcie i mobilizacja bioder

- ćwiczenia poprawiające wysklepienie stopy ze względu na możliwość wystąpienia żylaków i obrzęków kończyn dolnych

-  niwelowanie problemu z nietrzymaniem moczu

Pamiętaj! Przed rozpoczęciem ćwiczeń wskazana jest wizyta u lekarza-ginekologa celem wykluczenia przeciwwskazań do ćwiczeń!